core

Poďme k „JADRU“ veci

Jednoduché slovíčko CORE určite všetci poznáte z rôznych internetových stránok, blogov, obrázkov… Dokonca aj ajťáci poznajú toto slovo, dokonca ešte skôr ako sa stalo tak populárne vo svete športu. No možno len zopár z vás vie, čo naozaj znamená slovo CORE. Patríš medzi nich? Tak klik SEM. Správne, core znamená JADRO (po slovensky to znie menej štýlovo, ale čo sa dá robiť). Takže teraz už len nastáva otázka, čo znamená to jadro?

Na sociálnych sieťach som si všimol rôzne challenge (prekladaj výzvy) športového typu a medzi nimi som našiel aj Plank Challenge (je lepšie použiť plank ako dosku). Daj si hneď teraz plank na 30 sekúnd. Svaly, ktoré pociťuješ najviac sa nachádzajú určite v oblasti brucha a spodnej časti chrbta. A presne toto je JADRO v širšom slova zmysle (vysvetlím aj podrobnejšie) aby si pochopil/a, že jadro nie je jeden sval. Dokonca svaly jadra nie sú ani samostatné brušné svaly, ktoré chceš mať vyrysované. Slovo CORE/JADRO má oveľa hlbší význam, je to najdôležitejšia časť tvojho tela, bez ktorej v tejto „divočine neprežijeme.

plank
Zobrazenie zapojených svalov pri cviku PLANK

Poďme trochu vylepšiť slovo jadro a pridajme k nemu ešte jedno slovo telo. Vznikne nám pojem JADRO TELA (po amerikánsky to stále znamená CORE) a s tým je spojené zosilnenie svalov jadra. Svaly jadra sú často zanedbávané, s výnimkou blížiaceho leta kedy chce mať každý TOP brucho, no ako už vieme tak je to len časť jadra a nie až tak potrebná na prežitie ako sa na prvý pohľad zdá. Prečo ich teda zanedbávame? Zrejme je to nevedomosť. Veď svaly jadra sú potrebné za stabilizáciu spodného chrbta a celej chrbtice. Kocky na bruchu ti budú zbytočné v situáciach o „prežitie“ alebo v jednoduchých polohách ako je stojka na hlave. Stabilné a pevné jadro ti zabezpečí stabilitu aj v takejto polohe a uchráni ťa pred pádom a zraneniam. 

Predstav si, že svaly jadra tvoria akýsi korzet, ktorý máš stále na sebe a chránia okrem iného aj tvoje vnútorné orgány a je len na tebe ako pevne si ho zviažeš a ako ťa bude ochraňovať.  Je to ochranný štít, ktorý keď budeš zosilňovať tak tvoj chrbát a brucho sa stane nepriestrelné (neznamená to že sa môžeš hádzať do striel).

Svaly JADRA

Kde sa teda nachádzajú tie svaly jadra? Nachádzajú sa v oblasti brucha, panvy a chrbta. Svaly jadra môžeme rozdeliť na dve skupiny podľa ich funkcií a vlastností.

Prvá skupina svalov sa skladá z hlbokých svalov jadra a nazvať ich môžeme aj lokálne stabilizačné svaly. Do tejto partie patria svaly transversus abdominis, lumbar multifidus, internal oblique a quadratus lumborum. Lumbar multifidus je priamo spojený s každým stavcom chrbtice. Tieto svaly poskytujú presnú pohybovú kontrolu a sú teda primárne zodpovedné za stabilitu chrbtice.

Druhá skupina svalov obsahuje plytké svaly jadra, ktoré môžeme nazvať ako globálne stabilizačné svaly. Patria sem rectus abdominis (zodpovedný za kocky na bruchu), internal a external obliques, erector spinae, quadratus lumborum, a svaly panvy. Tieto svaly nie sú priamo pripojené k chrbtici ale sú pripojené na panvu, rebrá alebo na kĺby nôh, čím umožňujú dodatočnú kontrolu chrbtice. Takisto produkujú vysoký krútiaci moment, ktorým vyvažujú vonkajšie sily pôsobiace na chrbticu. Táto skupina svalov je taktiež zodpovedná za udržiavanie stability chrbtice.

Ťažisko rovnováhy 

tazisko
Ťažisko tela

Keď už vieme kde sa nachádzajú svaly jadra a poznáme aj jeho svaly, tak je už dúfam každému jasné, že JADRO nie je len jeden sval ale je to komplex svalov. 

Z dôvodu jeho polohy jadro takisto aj ťažiskom tela. Je to balančný bod kde pohyby vykonávané nad alebo bod ním pôsobia rušivo. Čím lepšie dokážeš ovládať svoje telo v tomto bode (ťažisku), čiže v JADRE, tým budú aj tvoje pohyby účinnejšie, pretože na pohyb vynaložíš menej energie.  Faktom je, že horná časť nôh, môže byť považovaná takisto za centrom ťažiska, keďže panva riadi pohyb nôh.

Čo z toho vyplýva? Ak nemáš precvičené svaly panvy, tvoje telo sa správa ako keby bolo zložené z viacero častí a nie ako jednotný celok.

Bolesť chrbta

Áno, za bolesť spodnej časti chrbta môžu svaly jadra. Je to tým, že ich nemáš dostatočne vycvičené aby ťa chránili. Namiesto toho aby si poriadne precvičoval svaly jadra cvičíš brušáky a hrdo vyspevuješ aký nezmyselný počet dokážeš spraviť. CELÉ ZLE! Práve takýto typ cviku ti spôsobuje bolesť, nemáš v rovnováhe svaly jadra. Navyše svaly jadra sú na to aby zabraňovali pohybu a nie na vytváranie pohybu, nehovoriac o plieskaní o žinenku pri brušákoch.

Bolesť chrbta je predovšetkým známa hlavne obyvateľstvu so sedavým životným štýlom. Veď dnes trpia chronickou bolesťou chrbta v Amerike vyše 50% dospelej populácie (Rozenberg. 2008).

Funkcia svalov jadra sa dá jednoducho opísať ako vrodená výstuž, ktorá udržuje stabilitu, chráni chrbticu, a znižuje stres na stavce a platničky. Ak sú svaly jadra slabé alebo sú silovo nevyvážené, vtedy prichádza bolesť chrbta. Cieľom preto musí byť zosilnenie svalov JADRA.

Otestuj si silu svojho jadra


 Zdroje:

[1] [2] [3] [4] [5]

4

0 komentárov k "Poďme k „JADRU“ veci"

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.